Spørsmål:
HEI.Er ei jente på 24 år som hele mitt liv vært glad i å trene ,og har drevet med konkuranseridning i mange år.Men etter at jeg kom til uke 15 begynte det å bli ubehagelig.Har derfor sendt bort hestene og begynt på treningssenteret.Her trener jeg opptil 5 dgr i uken og gjør det jeg føler kroppen orker.Er det bra?Eller burde jeg ta det mer med ro?(Er forsiktig med mageøvelser)Er nå i uke 19 og kjenner inni mellom en krampelignende følse i magen,men tenker at det er livmoren som "øver" seg.Er der riktig?På forhånd takk

Svar:
Svar: Det er veldig flott at du holder seg i form og bruker kroppen. Trim er bra for det meste, også nå som du er gravid. Husk i imidlertid at dette ikke tiden for å sette ny pers eller strekke egne grenser.
Den krampelignende følelsen i magen høres ut som sammentrekninger. Du kan godt si at det er livmoren som øver seg, men vi vet også at stor aktivitet kan fremkalle sammentrekninger.
Tenk nytt og variert og gi deg selv muligheter. Det kan være et godt alternativ å komme seg ut på tur med frisk luft, lyder og lukter, - gode sanseopplevelser. Rask gang eller sykling gi  høy puls og muskelstyrke.
Lykke til videre! Hilsen Monica.