Spørsmål:
Hei. Jeg er ei dame på 25 år som akkuratt har funnet ut at jeg er gravid. Jeg er kjempe glad for dette da jeg sluttet på p-pillen for bare 1 og en halv måned siden... Men jeg er veldig engstelig for om jeg har et stort nok bekken til å føde vaginalt. Jeg er bare 1.63 meter høy og veier ca 48 kg, så jeg er ganske liten av meg. Jeg hvet at størrelse ikke alltid har noe å si, men jeg kan ikke inbille meg at kroppen min kan klare en fødsel... Kommer jordmoren min til å kunne vurdere dette og hvordan?? Jeg har også hatt smerter i magen de siste 2 ukene. det var for 2 uker siden jeg skulle hatt mensen, så jeg trodde jo det var derfor jeg hadde smerter, men de har fortsatte og det kjennes ut som det er eggstokken på venstre side. Jeg får også "krampe" der etter at jeg har hatt orgasme. Hva tror du dette er og tror du det er farlig?? Jeg er i dag 6 uker på vei ut i fra deres terminkalkulator.. Hilsen Eliza

Svar:
Gratulerer med graviditeten!
Så heldig du er som ble gravid så raskt. Men hvorfor tviler du på om kroppen din kan klare en fødsel? Selvfølgelig kan den klare det. Du er jo en kvinne.
1,63 er ikke lav høyde. Tidligere tok vi rutinemessig røntgen av kvinners bekken dersom de var mindre enn 1.55 cm, men det har vi heldigvis sluttet med.
Mange barn ble utsatt for røntgenstråler helt unødvendig.
Gjennom svangerskapet vil du bli fulgt opp og passet godt på. Du kan ta opp med jordmor det som evt. bekymrer deg. Ligger barnet i hodeleie(med hodet ned) til fødsel, er det helt unntaksvis at ikke kvinnes bekken er store nok.
Har din mor født deg vaginalt har du også et godt utgangspunkt.
I forhold til smertene du beskriver er det svært vanlig med stikkende, mensmurrende smerter i magen i begynnelsen av svangerskapet. Orgasme er muskelsammentrekninger i livmoren. Denne fantastiske muskelen trekker seg sammen uten din vilje. Muskelsammentrekningen som orgasmen fremkaller kan sitte litt i, og dette kjenner du som en slags krampe.
Vil råde deg til å ta det opp med jordmor. Hun kan forklare deg litt mer og vise deg noen bilder/plansjer av hvordan kroppen ser ut innvendig .
Det meste som skjer nå fremover er normalt!
Lykke til!
Hilsen Monica.