Spørsmål:
Dumt spørsmål kanskje. Men alle snakker om at fostervann lukter vammelt. Men jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva som menes med vammelt? Fins det en annen forklaring på vammelt? Blir litt forvirra jeg. Håper på svar, klem fra meg!

Svar:
Nei det er ikke dumt å spørre, - uansett hva det er, og dette er det faktisk mange som lurer på.
Det er ikke lett å forklare hvammel lukt, men har man luktet fosteravnn en gang gjenkjennes lukten lett. Jeg pleier å si til mine kvinner at det lukter ikke urin, og ikke syrlig som utflod, heller litt søtaktig. På denne måten kan de kanskje lettere "lukte" seg frem dersom de er usikre. Lukten er spesiell.
Er man usikker bør man ta kontakt med jordmor/lege evt. fødeavd. og medbringe underbukes eller truseinnlegg som er blitt vått.
Håper du ble litt klokere.
Hilsen Monica.