Spørsmål:
Hei Monica, flott tjeneste dette her! Jeg er 26 år og gravid med vår første i uke 23. Jeg tar det hele med knusende ro - dette er jo det mest naturlige en kvinne kan oppleve! Men jeg vet at det kan være en økt fare for å utvikle brystkreft under svangerskapet, en venn av familien døde nettopp 6 mnd etter fødsel. Hva kan jeg som gravid gjøre for å få sjekket brystene? Å sjekke selv daglig er ok, men hva med mammografi - dette tilbys jo normalt ikke for så unge jenter som meg? Takk for svar :)

Svar:
Svar: Det er helt unntaksvis at kvinner utvikler brystkreft i svangerskapet, og heldigvis for det. Men, alle kvinner bør få brystene undersøkt ved første konsultasjon nettopp av samme grunn. Dette gjøres ved palpasjon(berøring) Det er fint å følge med selv også , men mange opplever nok at det er vanskelig å kjenne nå som brystene vokser og det utvikles kjertelvev.
Mammografi gjøres ikke i svangerksapet, ei heller på unge kvinner som rutine. Vi må og skal har respekt for røntgenstråler som denne undersøkelsen også representerer.
Om det betyr svært mye for deg kan du evt. ta kontakt med leger/institutter som har spesialisert seg på å undersøke kvinnebryst og høre om de evt. kan tilby en ultralydus. Det kan være at kjertelvev som fyller brystet i svangerskapet vanskeliggjør denne type undersøkelse.
Lykke til videre med godt fokus på det friske og takk for hyggelig tilbakemelding på tjenesten.
Hilsen Monica.