Spørsmål:
Hei! Som overskriften sier lurer jeg på dette med klyster. Du skjønner, tingen er det at jeg er til vanlig veldig plaget med treg mage pga medisiner jeg går på (ikke fosterskadelig). Jeg kan ikke stoppe på medisinene da de er livsnødvendig for meg. Som sagt er sliter jeg med å gå på do til vanlig, og dette er jo blitt ennå verre nå som jeg er gravid. Jeg går på do max 1-2 ganger i uken, men da kun viss jeg bruker klyster. Jeg vet jo at dette ikke er så bra å bruke over langt tid, men jeg har ikke så mye annet valg... Og nå har det seg sånn at jeg ikke får gått på do uten klyster... Jeg er ca 20 uker på vei, og lurer litt på om dette er veldig farlig. Noen mener det kan starte fødsel? Og i dag etter jeg var på do fikk jeg en del kynnere... Det samme skjedde sist jeg var på do, og det er mulig jeg innbiller meg dette, men nå de siste dagene føler jeg at jeg har kjent mindre liv enn jeg pleier å gjøre.. Er dette noe jeg burde fått sjekket så snart som mulig tror du? Håper med hele meg på svar:) På forhånd tusen takk:)

Svar:
Den viktigste grunnen til at man blir treger i magen i svangerskapet er at tarminnholdte begever seg langsommere og det suger vann opp fra tarmen. Det vil si at du må drikker MYE mer enn hva du gjør ellers, og være eda mer bevisst på hva du spiser. Linfrø svulmer opp i magen og får et mykt gelèlag rundt seg som gjøre det lett for avføringen å gli dit den skal.
Husk også på sure melkeproduker, og rikelig med mosjon!
Jeg vil råde deg til være forsiktig med bruk av klyster etterhvert. Det er noe annet med en umoden mormunn i uke 20 enn når du nå går mot den andre halvdel av svangerskapet og mot terminen.
Det er riktig at kraftig diarrè  f.eks kan gi sammentrekinger, og at klyster også kan påvike rier i fødsel.
Jeg vil råde deg til å snakke med legen din og kanskje få råd om et bedre avføringmiddel om du trenger det. Og er ikke er lite Microlax bedre enn klyster?  Helsekostbutikker har også mage regulerende preparater. Aloe vera virker mot forstoppelse.
Det er heller ikke uvanlig å ikke kjenn liv hver dag i uke 20.
Lykke til videre!
Håper du finer gode løsninger.
Hilsen Monica.