Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 29 og går til jordmor og lege på annenhver kontroll. Ved forrige kontroll hos jordmor ble hun bekymret fordi jeg har hatt mye kynnere, har ryggsmerter og sover dårlig. Jeg arbeider på småbarnsavdeling i barnehage og er nødt til å være fysisk aktiv på jobben. Jeg er alene med omsorgen til ett barn fra før, i tillegg til det i magen. Jordmor mente derfor at jeg burde sykemelde meg delvis for å klare å jobbe ut hele svangerskapet uten å bli så sliten at det går ut over babyen.
Jeg bestilte derfor time hos legen, men der fikk jeg motsatt beskjed - det var bare å jobbe fullt. Ryggsmerter og søvnproblemer måtte jeg regne med som gravid, og kynnere var ingenting å bekymre seg over. Legen er også klar over min livs- og arbeidssituasjon.
Så - nå står jeg litt forvirret tilbake her - hvem har egentlig rett? Er det ok for meg å jobbe fullt fremdeles? Jeg stortrives på jobben, men er redd for å stresse for mye slik at babyen kan bli skadet...

Svar:
Svar: Riktig eller galt? Det er ikke det det dreier seg om. Dette handler om hva du føler er riktig for deg og din livssituasjon. Å være gravid med de plagene det ofte medfører, betyr ikke at man er syk. Det blir dessverre så misvisende å skulle bli sykemeldt når man egentlig er frisk, - men gravid, og ikke kan fortsette som før i jobben. Det passer dårlig å være gravid i kvinneyrker. I din jobb med mye aktivitet, mye løfting og bæring vil både kynnere og ryggsmerter merkes bedre og bli forsterket, enn om du hadde et rolig stillesittende arbeid. Mitt råd blir: Hvis du synes det er vanskelig å snakke med legen kan du snakke med jordmor igjen, og be om at hun kontakter legen din. Hun kan sikkert forklare og evt. nyanserer dine plager/ problemer/ ønsker. Et alternativ kan være halv sykemelding, evt. ”aktiv sykemelding”.