Spørsmål:
Jeg hadde en spontanabort for 1 år siden. Hadde flere uker med svært smertefulle blødninger, men jeg visste ikke at jeg var gravid. Da jeg kom til legen fikk jeg vite at jeg hadde hatt en spontanabort. Jeg ble sendt til sykehuset da jeg hadde feber og tegn på infeksjon. Jeg fikk en utskrapning, og da sjekket de blodtypen min. Jeg hadde O rehsus minus. De satt en sprøyte uten å fortelle så mye om det. I ettertid har jeg lest at denne sprøyta skal tas innen 72 timer etter en abort eller fødsel for å hindre komplikasjoner ved neste fødsel. Men jeg er svært bekymret for selve aborten min skjedde antakeligvis 14 dager før jeg fikk sprøyten. Så da har jeg ikke fått den innen 72 timer! Nå er jeg gravid igjen. Samboeren min har + og jeg har - så barnet blir antakeligvis +. Hva vil skje under fødselen da? Håper du kan svare meg på dette da jeg er veldig bekymret og går og engster meg for dette i tillegg til angsten for spontanabort. Greier ikke å glede meg over gravididten, da jeg har på følelsen av at dette kommer til å gå galt - igjen.

Svar:
Jeg forstår din bekymring for at det igjen skal gå galt. Slik er det nok for de fleste som ha opplevet å abortere. Det er ikke så mye du selv kan gjøre annet enn forsøke å styre tankene dine i en mer positiv retning.
Det er nok heler ikke så mye du kan gjør nå med det som skjedde for et år siden, men det er sjelden man har smertefulle blødninger etter at man har abortert. Det kan tale for at du kanskje ikke hadde abortert lang tid i forveien. Du fikk injeksjon, og det er viktig.
Selv om du er Rh neg. og partnerne din er Rh pos., er det ingen ting som tilsier at det er større sjanse for at barnet du nå venter skal bli pos. Fosteret du aborterte kunne også vært Rh neg.
Her er det mye vi ikke vet.
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med jormor/legen din for å få en ordentlig gjennomgang av saken.
Du vil bli nøye fulgt opp med blodprøver i svangerskapet for å se om det evt. utvikles antistoffer. Det er godt å vite.
Så vil jeg håpe for deg at du unner deg goe tanker, opplevelser og riktig tar godt vare på deg selv nå til du kommer litt videre i graviditeten. Det er STOR glede forbundet med et svangerskap, men usikkerhet og bekymring hører også med til denne spesielle tiden.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.