Spørsmål:
Hei! Er idag 31+4 uker gravid, ( førstegangsfødende )og lurer på en ting.. Jeg har hørt at barnets bevegelser kan si en del om ungen er frisk eller ikkje, så jeg lurer på hva som er normalt når det gjelder å kjenne spark og bevegelser? Har kjent normalt med liv igjennom svangerskapet til nå, men de siste dagene har det vore veldig stille.. Har kjent litt her og der, men ikke så mye.. Var på kontroll for noen dager siden, og da sa jordmora at alt hørtes bra ut, men jeg vet ikke hva jeg skal tro.. Går med en konstant uro i kroppen om at noe er galt med den lille jenta mi.. Kan du vere så snill å si om det er normalt eller at spark kan variere? Er så utrolig redd for å få ett barn som ikke er normalt, og føler at jeg ikke får svar på noe når jeg er hos jordmora..

Svar:
Det er kanskje litt for unyansert å si at barnets bevegelser kan si oss om det er frisk eller ikke, men det er riktig at vi vektlegger daglige spark og bevegselser.
Det blir imidlertid trangere i livmoren etterhvert, noe som begrenser barnets frihet til å røre på seg. Det kan av samme grunn bli mere bevegelser enn spark.
Dersom kvinner plutselig kjenner endring av barnets "mønster" skal de alltid ta kontakt. Er du fortsatt i tvil om hvordan barnet ditt har det kan du ringe jordmor igjen for en prat og evt. spørre om muligheten for en kontroll på fødeavdelingen for en CTG (sparke prøve).
Lykke til med innspurten!
Det er fint du tar godt vare på deg selv og barnet du venter.
Hilsen Monica.