Spørsmål:
Hei! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid (er i 4. uke+ 6 dager hvis jeg regner fra siste mens) og har noen spørsmål i forhold til det. Lurer på når jeg kan fortelle til andre at jeg venter barn? Jeg vet at etter uke 12 skal barnet bare vokse og at dette er grensen for å ta abort. Men er dette 12 uker etter siste mens, eller 12 uker etter siste eggløsning?
Jeg er også ferdig utdannet sykepleier nå i juni og er litt usikker i forhold til arbeid. Hvilke forholdsregler må jeg ta? Kan jeg arbeide med pasienter med alvorlige infeksjoner? Er også redd for stresset en ny jobb kan medføre for barnet. Trenger noen gode råd.

Svar:
Hei! Gratulerer med graviditeten! Selvfølgelig er man sprekkeferdig og har
lyst til å fortelle hele verden at man venter barn, men når skal det gjøres?
Mitt råd er: Gjør det som er riktig for dere. Det vil variere fra par til
par. Noen synes det er deilig å ha hemmeligheten for seg selv så lenge det er
mulig, mens andre ikke kan vente. Hyggelig blir det uansett. Det er vanlig å
bruke siste mens når vi regner ut uker.
Med hensyn til valg av jobb er
det vel lurt å tenke seg litt om nå. Nå har du sjansen til å ta hensyn til hva
som føles riktig for deg i din situasjon. Ønskejobben kan du søke på senere. En
”ufarlig” avdeling uten for mye stress og action kan sikkert være en god start
for dere begge.
Lykke til med alle spennende valg! Hilsen
Monica