Spørsmål:
HEi jordmor! Jeg spurte deg for en tid tilbake om det var noe mat jeg burde holde meg unna når jeg skulle ut og reise, og er gravid. Jeg fikk aldri svar på det, men nå har jeg kommet hjem fra ferien, og jeg lærte en ting som du gjerne må videreformidle om det skulle dukke opp lignende spørsmål i fremtiden: MAjones, eller andre produkter basert på rått egg. I Hellas blir de gravide bedt om å holde seg unne dette pga salmonella fare. Jeg reiste til KReta, og der kommer kjøtt, fisk og grønnsaker lokalt fra øya, og holder god kvalitet. Så hvis noen spør, så kan du jo nevne dette med majonesen, og at de sjekker om feta osten er hjemmelaget, eller fra butikken. Er den fra butikken, kan man uansett fint spise den:) Vennlig hilsen Sølvi

Svar:
Tusen takk Sølvi!
Det er veldig hyggelig at du vil dele dine nyttige erfaringer med oss. Man kan aldri bli for forskitig når man er ute på reise med en liten passasjer i magen.
Kokt, stekt og frosset, samt frukt som kan skrelles er alltid gode forholdsregler. Er man i tvil, bør man holde seg unna.
Is som ikke er fabrikkprodusert og ferdig innpakket bør man heller ikke la seg friste av.
Det kan være en god idè å la seg sjekke for toxoplasmose smitte tre uker etter hjemkomst.
Ønsker alle en god sommer!
Hilsen Monica.