Spørsmål:
Hei! Jeg er 9/10 uker på vei og er veldig fortvilet over at jeg syntes kroppen allerede har endret seg. Jeg trener vanligvis mye og er høy og slank, men har allerede gått opp 3,5-4 kg etter at jeg ble gravid. Brystene er store og ømme og ellers er det en generell økning, men en liten kul på magen nederst som jeg aldri har hatt før. Allerede strammer en del klær rundt magen. Jeg vet ikke helt hva økningen kommer av men det kan nok være noe pga kvalme og slapphet som gjør at jeg ikke orker å trene så hardt som før, hviler mer og spiser mer nøytral mat, mindre grønsaker da det kjennes vanskelig på grunn av kvalmen. Har tatt opp dette med fastlegen men opplever at det blir litt føyset bort fordi jeg er jo en slank person. Men ut fra det jeg kan se er det jo likevel ikke normalt så tidlig i svangerskapet, og det gjør meg veldig fortvilet og redd for at jeg kommer til å legge på meg veldig veldig mye. Hva kan jeg gjøre med dette? Kan jeg kontrollere kaloriinntaket og er det isåfall noen nedre grense for hvor mange kcal jeg bør spise om dagen? På forhånd takk for svar, hilsen fortvilet.

Svar:
Jeg forstå din frustrasjon over vektøkningen, men "støtter" også legen din i hennes/hans forsøk på å signalisere til deg at du nok ikke er i faresonen for ukontrollert vektøkning.
I forhold til vektøkning er det svært forskjellig når kiloene kommer. Du er deg, dette er ditt svangerskap, din fødsel, som kan være helt forskjellig fra en annen kvinne.
Det har vært mye snakk om unge jenter i media den siste tiden ( fra bekymrede helsesøstre) Jenter som ikke bare har for lite matinntak, men som også er på grensen til syklig kontroll i forhold til hva de putter i munnen ( ALT må være sundt og riktig).
Klarer du å la svangerskapet bli en tid hvor vekt, kropp og kontroll får mindre plass til fordel for å lytte til hva som gjør deg godt og hva du faktisk tenger nå. La det som skjer skje og undre deg over hvordan kvinnekroppen gjør seg klar. Oppleve hvordan fosteret etterhvert vil fylle livet ditt både mentalt og fysisk, og jeg kan love deg en spennende reise.
Dette er ikke tiden for slanking, like lite som det er tiden for å slippe en hver kontroll med vekten.
Håper du klarer å kvitte deg med fortvilelsen og la livsgleden fylle hele deg.
Gi deg selv muligheten til å vokse!
Hilsen Monica.