Spørsmål:
Hei! Har en barn på snart 11 nmd og ønsker meg snart et til, men pga av jobbsituasjon, lærervikar og vansklig å få jobb, er jeg usikker på om jeg tør pga økonomi. MEN, moren min kom veldig tidl i overgangsalderen, 27 år, er dette arvelig? Jeg begynner å bli redd for at jeg også kan komme i overgangsalderen og redd for at jeg plutselig ikke kan få et barn til. Hva bør jeg gjøre? Kunne jo ha ventet med et barn til, til jeg har jobbet meg opp penger, men jeg er så redd for at det kan bli for sent....

Svar:
Har jeg forstått deg riktig at din mor var 27 år da hun kom i overgangsalderen?
I tilfelle er dette helt uvanlig.
Normal kommer overgangsaldern fra  45år - 55 år, mens gjennomsnittlig alder for siste mens er 52år i Norge.
Å komme i overgangaslderen er ikke ensbetydende med å ikke kunne få barn. Når man derimot slutter å menstruere er toget gått!
Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med moren din igjen. Om det er slik at hun sluttet å menstruere i en alder av 27 år, vil jeg videre foreslå at dere tar dette opp med legen hennes, evt. henvises til spesialist tjenesten for å få klarhet i saken. Arvelighet eller ikke os.v.
Det er fint at du er i forkant og kan bruke tiden godt og gjøre gode valg.
Lykke til!
Hilsen Monica.