Spørsmål:
Hei, Jeg er gravid i uke 13, og lurer på hva jeg skal gjøre for å få ultralyd time. Har vært hos fastlegen min å hørt på hjertelyden, men ikke noe mer. Fastlegen min er i Kragerø, mens jeg selv bor i oslo så trenger et sted i oslo jeg kan bruke under resten av svangerskapet. Pappaen til barnet har fastlege i oslo, er det mulig å få henvisning fra hans lege til ultralyd? Har ringt til rikshospitalet ang ultralyd, men de sa jeg trengte henvisning fra fastlege for å kunne få ultralyd i det hele tatt - men dette nevnte ikke fastlegen min når jeg var hos han i romjulen, og nå er det litt vanskelig å komme tilbake dit med det første. Jeg har også en genfeil på hjertet som gjør at jeg kvalifiserer til fødeplass på riksen, har snakket med hjertelegen min 20. desember, men ikke fått noe brev fra riksen eller han. Skal jeg ringe igjen for å forsikre meg, eller tar ting vanligvis så lang tid? Dette er helt nytt for meg, og vet ikke hva jeg skal ordne eller noen ting - skal man f.eks ha med noe på ultralyd, eller møter man bare opp? Mvh Linn :-)

Svar:
Når du er gravid trenger du først og fremst en jordmor!
Siden du bor i Olso bør du sjekke opp til hviken helsestasjon til tilhører og kontake den. Der kan fu få opplysninger du trenger.
Du kan også be fastlegn din i Kragerø bestille UL for deg i Oslo.
Til UL skal behøver du ikke ha med annet enn evt. Helsekortet og Rh- lappen(der det står blodtype og om du er rehsus neg. eller positiv) Dette ble tatt på første svangerskaps kontroll.
Lykke til!
Hilsen Monica.