Spørsmål:
Hei! Jeg er 11+2 i dag og gruer meg veldig til allergisesongen setter i gang for fullt, jeg er allergisk mot burot, timotei og katt...
Tidligere år har jeg vært virkelig ille, øynene klistrer seg jeg er helt tett og formen fæl... Fikk på slutten av i fjor sommer et merke allergitabletter som heter Aerius, men fikk klar beskjed av legen min nå at det kunne jeg ikke bruke... Ingen andre allergitabletter heller... hva gjør jeg da? Dette var de første allergitablettene som har fungert ordentlig til meg...
Er dette noe man f.eks. får sykmelding for når man er gravid eller hvordan fungerer dette? Hva kan hjelpe meg? Og hva koster det?

Svar:
Svar: Jeg forstår at dette kan virke skremmende. Ta en prat med legen din igjen og hør med han igjen, ev. med den jordmoren du skal gå til kontroll hos eller en annen lege. En del antihistaminer ser ut til å være ufarlige å bruke i svangerskapet. Det er mulig de ikke gir deg den optimale virkningen, men jeg vel tro det er bedre enn ingenting.
Har du vært inne på tanken av alternative behandlingsformer? Kanskje kan en dyktig akupunktør eller en homøopat være til god hjelp. Noen kan også ha glede av å få veiledning om kostholdet sitt.
Med tanke på en sykemelding må det avklares med legen. Jeg vil tro at om du blir helt slått ut og ikke kan klare jobben, må det være god nok grunn for en sykemelding. Ta godt vare på deg selv. Det er bare du som vet hvordan du har det.
Lykke til videre. Jeg håper ikke det blir så ille for deg.
Hilsen Monica