Spørsmål:
Hei! Er ca. 8 uker på vei. Jeg har vært kvalm og uopplagt den siste måneden, men heldigvis ikke kastet opp. Men nå, den siste uka har alt forværret seg, og søvnbehovet er nærmest umettelig. Jeg presser meg til å gå på jobb (full turnus, 100%), men når jeg kommer hjem orker jeg ikke gjøre noe annet enn å ligge på sofaen og slappe av/sove. Det jeg er redd for, er om dette er ugunstig for fosteret? Det at jeg blir så veldig sliten så fort, men presser meg gjennom det... Jeg kan alltids bite tenna sammenfram til de første 3 månedene er over og se om det blir bedre, bare det ikke er farlig for fosteret. Bør jeg oppsøke lege og bli sykemeldt? Skal ikke på første kontroll før om 2,5 uker.

Svar:
Det du beskriver hører med til det svært mange kvinner vil kjenne seg igjen i, med andre ord en helt vanlig graviditet. Man sover og sover, orker nærmest ingen ting utenom jobben, og føler seg sliten for det minste.
Heldigvis går dette over etterhvert, du vil få kreftene tilbake og føle deg som før.
Jeg opplever ikke det du beskriver som å "presse seg", men heller som en uvant situasjon der overskuddet er borte.
Dette er ikke på noen måter farlig.
Det er imidlertid fint at du lar kroppen fortelle deg hva den trenger nå og hviler etter jobb.
Jeg tror ikke det er lett å få en sykemelding for helt normale svangerskaps reaksjoner.
Noen menn synes det er kjedelig at partneren bare sover og tillater seg til og med å klage på det.
(De har ikke opplevet en gravid katt. Den gjør ikke annet enn å sove.)
Lykke til videre!
Gled deg til kreftene kommer tilbake, og livet ditt normalieres.
Hilsen Monica.