Spørsmål:
Etter fødselen har jeg vært redd for å gjøre nr.2 på do.Etter at jeg har prest lenge kan det komme ut en liten "ert" hvis jeg er heldig. Det er en uke siden fødselen. Har du noen gode råd om hva jeg bør gjøre?

Svar:
Siden du har forsøkt i en uke og det kun er kommet en liten ert kan det være at du trenger litt  ekstra hjelp. Gå derfor til apoteket og be om råd. De har blant annet avførende the og små engangs klyx som er effektive. Det er lurt å holde litt på innholdet i klyxen før du slipper det ut igen.
Ellers er det helt nødvendig med rikelig drikke, bevegelse/mosjon og fiberrik kost. Linfrø på kornblandinger eller rørt ut i vann og la det få svelle er supert. Det svulmer opp i magen og får et mykt gelèlag rundt seg som gjøre det lettere for avføringen å gli dit den skal.
Husk alltid på å adlyde tarmen! Om du ikke går på do med en gang du kjenner trang kan refleksen forsvinne og tarmen bli liggende full av avføring.
Det er forøvrig helt ufarlig å presse etter en fødsel. Kanskje er det like viktig at du forsøker å slappe av mens du sitter der og bare gir deg den tiden du trenger.
Hilsen Monica.