Spørsmål:
Hei. Jeg mistet nurket mitt etter fullgått svangerskap, gikk 8 dager over tiden, og kom inn på sykehuset med veer. Måtte føde på vanlig måte, og brukte 17 timer. Lurte på hvor lang tid det tar å bli gravid igjen, og når man kan få lov til å prøve etter fødsel? Klem fra meg

Svar:
Så trist og vondt å høre. Jeg håper du/dere har noen å snakke med nå som kan være med å hjelpe deg og partneren din videre. Sorg gjør noe med oss!
Det er imidlertid godt å lese at dere også klarer å se fremover og tenker på ny graviditet. Du spør hvor lang tid det tar å bli gravid, og her finnes det ikke gode svar. Det er svært individuelt. Det meste innenfor 1 mnd. til 1,5 år er normalt. (I gamle dager ble det sagt at man skulle være ekstra forsiktig rett etter en fødsel, nettopp fordi det var så lett å bli gravid da. Nå viser imidlertid forskning at fullamming er god prevensjon i 6 mnd.)
Mens noen kvinner blir gravide nesten før de får sukk for seg, opplever andre at det går lang tid.
Rent fysisk varer renselsen ca. 6 uker. Så kommer som regel eggløsningen og mensen igjen som før svangerskapet
Med hensyn til når det er lov å prøve etter en fødsel,er det heller ingen
fasit svar å gi.
Personlig tror jeg det beste dere kan gjøre er å finne ut av hvor dere befinner dere psykisk og fysisk? Hvilket utgangspunkt har dere? Er kreftene på plass til en ny utfordring? Er dere enige om tidspunktet? Har der overskudd til å se hverandre?
Det kan være slitsomt å gå inn i et nytt svangerskap uten å ha lagt mye av det gamle bak seg. Sorg og skuffelse må bearbeides;barnet som ikke fikk leve, livet som ikke ble som planlagt os.v. Fysikken bør være god igjen. Kroppen bør få litt tid komme seg. Mage- og bekkenbunnsmuskulatur må styrkes.
Men, så vet jeg jo av erfaring at de fleste bare ønsker seg et barn igjen, så fort som mulig.
Kan det være en ide og snakke litt med jordmor/fastlegen som fulgte deg i svangerskapet? De kjenner deg godt og kan kanskje være med å gi noe gode råd?
Mitt beste råd blir likevel: Lytt til hjertet og stol på magefølelsen! Ingen vet bedre enn dere slev hva som er best.
Ønsker dere alt godt!
Hilsen Monica.