Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har et spørsmål som jeg veldig gjerne håper du kan svare på... Jeg tok abort i april pga fosteret som dessverre hadde arvet sykdommen min som er 50/50 sjanse. Var da nesten 4 mnd på vei da aborten ble utført. Få dager etter inngrepet begynte brystene og lekke melk,og det var ikke lite heller! Tror kanskje kroppen har blitt litt forvirret og kanskje trodd jeg har født? Det ga seg heldigvis etter en stund,men her igår presset jeg på brystene og da kom det blank-hvit "væske" ut. Dette er litt frustrerende da jeg og samboeren har bestemt oss for å prøve å bli gravide igjen, mht at jeg har hørt at man ikke kan bli gravid mens man ammer,stemmer dette? Og gjelder dette også "meg som ikke ammer,men lekker litt..."? Suklusen min er kjempefin på rundt 26-27 dager,aldri mer,aldri mindre. Vet også når eggløsningen finner sted,da jeg kjenner disse tegnene godt og kjenner kroppen min bedre. Har stemt hver gang også! Kommet mye el-slim og mensen har dukket opp nøyaktig 14 dager senere! Dette er jeg kjempeglad for da jeg har lært å kjenne kroppen min mye bedre,og kanskje gjør det prøvingen vår lettere også...? ;) På forhånd,tusen takk for svar! Hilsen Trine!

Svar:
Kjære Trine!
Det er trist å høre om din historie. Kvinnelivet er mangfoldig og det slår meg til stadighet at rettferdighet finnes neppe for noen kvinner må bære ekstra mye.
De er ikke uvanlig at kvinner oppever å ha væske i brystene lang tid etter at de sluttet å amme. Det samme kan skje når svangerskapet avbrytes.
Når dine bryst fortsatt lekker litt væske/du kan klemme ut litt, betyr det ikke på noen måte at kroppen din produserer melk eller ammehormoner.
Det stemer heller ikke at man ikke kan bli gravid når man ammer. Fullamming beskytter så lenge mens og eggløsning ikke er kommet i gang igjen etter fødsel)
Regelmessig mens og eggløsning er derimot en forutsettning for graviditet. Det har jo du!
Lykke til med ny graviditet. Jeg håper det går godt for dere denne gangen.
Hilsen Monica.