Spørsmål:
jeg lurer på en del ting. 1. hva synes du om at jeg skal ha unge så tidlig? 2. jeg røyker også, men prøver å slutte, er det mer skadelig for ungen at jeg røyker siden jeg er så ung? 3. jeg har selv lyst til å beholde ungen, å faren til ungen har også lyst. men jeg har store problemer med å få sagt det til min mor. har du noe forslag på hvordan jeg kan få sagt det? 4. når jeg ble født så ammet ikke moren min meg fordi hun var elergisk mot melken, tror du dette er arvelig? 5. er det farligere for meg å føde barnet enn det det er for voksne personer? 6. er det større sjans for at jeg kan få spontanabort siden jeg er så ung? men på forhånd tusen takk :)

Svar:
Siden du spør meg direkte om hva jeg synes vil jeg svare deg ærlig. Jeg synes det er litt trist fordi 16 åringer ofte trenger omsorg, støtte og veiledning selv og således ikke er klare for det store ansvartet det er å få barn.
Det er ikke mer skadelig fordi du er ung. Det er flott at du ønsker å slutte. Bare bestem deg og gjør det!
Det er ikke så lett for meg å gi deg et godt råd om dette, fordi jeg ikke kjenner dere, men prøv å finn en situasjon hvor du vet dere har det hyggelig. Du kan også skrive det til henne eller be en søster/bror/far fortelle det.
Ikke forvent at hun blir hoppende glad. Hun vil også trenge tid til å tenke seg om.
Selv om din mor ikke ammet deg kan du lykkes fint med ammingen.
Det er ikke farligere for deg å føde enn for voksne.
Tror heller ikke du har større fare for spontanabort.
Jeg vil råde deg til å ta kontkakt med helsesøster på skolen din, jordmor på helsestasjonen eller snakke med noen voksne du stoler på og dele takene dine med dem.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.