Spørsmål:
hei. for 4 månder siden hadde jeg en spontant abort,er gravid i gjen ca 9 uke men for 3 dager siden begynte jeg å blø kraftig.først var det brunt blod,så begynte det å renne friskt blod.var på ultralyd,de trodde de så to eggede tvillinger,den enne har jeg mista den andre er der enda,men hvordan er det mulig å bare miste den ene å ikke den andre? skal på ultralyd igjen om en uke.

Svar:
Ved tvillinger er det alltid to egg (enten et befruktet som igjen har delt seg i to, eller to egg som er befuktet) som fester seg i livmorveggen. Under fosterutviklingen hender det av og til at noe går galt der hele prosessen avsluttes og det som skulle bli et barn utstøes. Det er selvfølgelig veldig trist når det skjer, men også god egenskap ved kvinnekroppen og fosteret selv.
Nå er du imidlertid så heldig at det enda er et befruktet egg i livmoren din som vokser og gror.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.