Spørsmål:
Hei & takk for flott side!!! Hadde en spontanabort tidlig i vår i uke 13. Alt var normalt bortsett fra at jeg fikk en liten blødning hver gang vi hadde sex. Skremmende! Tenker at det var grunnen til at det gikk galt.. Nå er jeg gravid igjen (uke 8), og jeg tør rett og slett ikke ha sex. Er så redd for nye blødninger, og at jeg skal miste igjen.. Ser at du skriver at sex ikke er farlig, og en skal leve som normalt, men fins der unntak? Heldigvis har jeg en tålmodig mann.. ;) Håper du vil svare, for det kan bli 9 laaaange mnd..

Svar:
Svar: Jeg forstår engstelsen din, og vet at det kan kjennes skremmende å tenke på sex igjen etter en lignende opplevelse. Personlig tror jeg ikke kvinner abortere p.g.a. normal seksuell aktivitet.( Antageligvis hadde du abortert uten at dere hadde hatt sex.)Det hender at kvinner har en lettblødende livmorhals som blør etter samleie, uten at det fører til abort. Men det blir ofte så mye stress og engstelse forbundet med samleie og blødning at par slutter av den grunn.
Jeg vil foreslå for dere at dere forsøker med samleie en gang, svært forsiktig etter at du har passert uke 13 for å se om det resulterer i blødning nå. I tilfelle en evt. blødning kan det være en mulighet at det bare var den gangen med å prøve en gang til, evt. finne andre måter å ha sex på om dere ikke tar denne sjansen . Kanskje har dere en spesiell mulighet til å utvide repertoaret og tenke nytt!!
Dette er ikke en ukjent problemstilling. Hvert par må prøve seg frem og forsøke å finne ut av hva som passer best. Husk: Samleie kan ikke skade et normalt svangerskap. Lykke til videre! Ta godt var på sexlivet med eller uten samleie.
Hilsen Monica.