Spørsmål:
Hei. Jeg er 7 uker på vei med min baby. For 10 dager siden hadde jeg en liten blødning. Jeg dro umiddelbart til lege og fikk time på sykehuset med VU. Legen konstanterte at det var ett foster der, og han fant hjertelyd. Det eneste som var litt unormalt var at fostersekken var litt avlang. Fikk ikke noe ordentlig svar på hvorfor. Men så en natt for 4 dager siden merket jeg ganske kraftige smerter 4-5 ganger iløpet av natten. Om morgenen kom det mye blod. Ingen klumper. Jeg ble kjempe redd og ringte legen. Jeg var sikker på at jeg hadde mistet. Jeg dro ned for å ta en prat med han. Legen var veldig positiv og lurte på hva jeg var redd for, og at dette kunne gå veldig bra og at jeg måtte ikke være redd. Jeg ble vedig rolig. Jeg fikk time på sykehuset dagen etter for å ta en ny VU. Blødningen var blitt mye mindre. Legen på sykhuset fant fostret og hjertet slo!! Jeg ble kjempe glad!!! Men, så sa jeg "så da er alt bra?" Legen sa at det var det jo absolutt ikke, jeg blødde jo!! Han var liksom så negativ igjen. Jeg har ny time om 1 uke. Jeg blir så FORVIRRET!!!! Skal jeg glede meg på baby??? Eller skal jeg bare droppe og tenke at jeg i det heletatt er gravid??? hilsen FORVIRRET!!!!!!!

Svar:
Forstår godt at dette er vanskelig. Usikkerhet er nesten det verste å være i, og der er du nå.
Ofte vet vi ikke hva som er årsaken til blødning tidlig i svangerskapet, men det vi vet er : blødningen fra selve fosteranlegget vil resultere i  abort.
Du som har sett med egne øyne et bankende hjerte, vet at denne blødningen ikke kommer derfra. Av samme grunn har du ikke abortert.
Og det gledelige er at der man med UL har sett et levende foster selv om kvinnen blør litt fra skjeden, regner man med at svangerskapet går videre hos 90%.
Tenk positivt. Mobiliser alt du har av energi og bestem deg for at dette skal gå bra!
Hilsen Monica