Spørsmål:
hei Monika.Jeg har for en uke siden mistet en gutt i uke 35.Det var morkakeløsning.Kan jeg bli gravid igjen og det går bra? Jeg er 40år,har det noe og si? det var min sjette gutt jeg fødte.Takk for svar.

Svar:
Kjære deg!
Så trist - og vondt for dere alle nå. Det er helt forferdelig å miste et barn man har ventet på og sett frem til å møte og ha et liv sammen med.
Det er heldigvis svært sjelden at moraken løsner, eller løsner så fullstendig at barnet dør.
Jeg vil råde deg til å ta en prat med fastlegen din, evt. få en henvisning til sykehuset du ble behandlet på når dette skjedde. De kjenner deg og svangerskapene dine og kan gi deg råd ut fra det.
Vi kjenner ikke direkte årsaken til  at morkaken løsner, men det kan være relatert til svangerskapsindusert  blodtrykks forhøyelse eller en plutselig reduksjon i livmors størrelse.
Svært sjelden kan et traume direkte mot den gravide magen forårsake en delvis løsning av morkaken.
Er du frisk og har hatt ukompliserte svangerskap, vil jeg tro du har de beste sjanser for du å lykkes igjen.
Ønsker deg alt godt og en god sommer!
Hilsen Monica.