Spørsmål:
Hei. Jeg er 12+3. For halvannen uke siden oppdaget jeg spor av blod etter samleie. En del blod fulgte med utfloden, men det ga seg relativt fort. Likevel var jeg bekymret og bestilte derfor privat ultralyd. Det viste seg at litt av morkaken hadde løsnet. Legen sa at han hadde sett dette mange ganger før, og at det som regel går greit. Men verken på internett eller i bøker har jeg lest om morkaker som løsner litt, jeg har bare lest om de som løsner helt. Hva innebærer situasjonen min egentlig?

Svar:
Rundt en fjerdedel av gravide opplever blødning i svangerskapet. Oftest kan man ikke med sikkerhet påvise årsaken til slike blødninger, men en liten blodåre kan briste i livmorslimhinnen eller livmorhalsen.
Vi vet at det kan oppstå kortvarige blødninger fra livmorslimhinnen selv fra helt normal graviditet helt frem til ca. 14 svangerskapsuke. Etter dene tid fines det ikke noen slimhinne som kan gi denne type blødninger.
Hvis du fortsatt er usikker vil jeg råde deg til å ta kontakt med legen igjen og spørre hva han mente og be han forklare det for deg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.