Spørsmål:
Hei. Jeg har fått vite at jeg har hatt kyssesyke. Jeg har vært slapp og sliten siden juni. I juli hadde jeg en MA uke 13 +5. Kan dette ha noen sammenheng ? Håper på svar og at jeg snart kan stille spørsmål ang en ny graviditet !

Svar:
Svar: Det er helt ukjent for meg at kyssesyke (mononukleose) kan ha sammenheng med abort, men vil samtidig si at det svært mye vi ikke vet som årsak til at svangerskap ender med abort. Evt. infeksjon hos mor har alltid vært en av mulige forklaringer. Når vi samtidig vet at rundt 15% av alle graviditeter mellom 4 og 20 uke ender med abort, er det forståelig at det er vanskelig å finne årsaken. Ønsker deg lykke til med neste! Hilsen Monica.