Spørsmål:
Hei. Jeg har hatt ett keisersnitt for 10 år siden og fikk store blødninger etter ca 2 timer. Jeg måtte ha blodoverføring etter dette. For 6 år siden fødte jeg normalt ( med vakum)ingen blødning. Men nå er jeg livredd for keisersnitt. Hvorfor blødde jeg så mye tror du ? får ikke alle en sprøyte for å forhindre dette ved keisersnitt? Og hvis jeg skal ha keisersnitt denne gangen tror du da jeg vil blø igjen? Er det vanskelig å stoppe slike store blødninger?

Svar:
Svar: Jeg forstår godt din redsel. Siden jeg ikke har din journal og ikke kan
lese hva som faktisk skjedde, er det ikke sikkert at det svaret jeg gir deg er
det riktige. Men, jeg vil tro at blødningen kom fra livmoren din, og ikke fra
operasjonsåret.
Hvis livmormuskelen ”slapper” seg og ikke holder seg konstant sammentrukket
etter at morkaken er løsnet, vil kvinner blø. Dette passer alltid jordmor godt
på etter fødsel. Mange kvinner husker nok at noen til stadighet kom for å sjekke
om livmoren var sammentrukket ved å ”klemme” på magen.
Det er riktig som du sier at de fleste fødeavdelinger gir kvinner en sprøyte
for å forhindre blødning. Normalt settes kun en injeksjon, og varigheten av
stoffet i sprøyten er ikke veldig lang, men lang nok for de fleste. I enkelte
tilfeller gjenntas injeksjonen med et lengre virkende medikament.
I ditt tilfelle vil man mistenke at du kan blø i forbindelse med
fødsel,(siden du gjorde det første gangen) og gi deg forebyggende behandling.
Dette ble nok gjort ved forrige fødsel. Helt unntaksvis er det vanskelig å
stoppe blødninger. Blødninger er heldigvis ikke så truende når man kan
kompenserer for væsketap. På sykehus med akuttberedskap og med forebyggende
behandling, har ikke kvinner noe å frykte. Ønsker du å føde vanlig bør du
bestemme deg for naturmetoden!
Lykke til. Hilsen Monica.