Spørsmål:
hei, jeg har blødd nå i 18 dager, jeg har vært på ullvål til ultralyd 2 ganger nå, har fått beskjed om at alt er bra og hjertet slår fint og barnet var i fin bevegelse, jeg ble fortalt at det er rest blod å at den klemmer på morkaken!! men er det normalt at jeg skal blø så lenge??

Svar:
Det er ingen regel for hvordan blødning kan arte seg i et svangerskapet.
Blødning er unormalt, men ikke uvanlig. Det kan oppter på forskjellig vis fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap.Det er derfor helt umulig å si noe om hvor lenge du vil blø.
Noen kvinner opplever å småblø gjennom hele svangerskapet, ikke daglig, men fra tid til annen. Det kan være svært psykisk belastende.
Når kvinner opplever å få en blødning er det fantastisk å kunne fastslå med UL at barnets hjerte banker og vite at sjansen for at det hele skal gå bra er STOR!
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.