Spørsmål:
Hei. Jeg har blødning, legen min sier jeg mest sannsynlig mister forteret, for jeg hadde en abort for 4 mnd siden. men det har jeg lest, at det skal da ikke ha noen betydning.. Jeg er nå 7 uker på vei.. blør endel.. ca ett bind om dagen, nå i 2 dager.. Hva er forskjellen på å blø mye og lite, ettersom man er gravid? jeg har ikke hadd noen styrtblødning, ingen klumper. Jeg må til kontroller å ta hcg.. det går jo over flere uker, å jeg blir pint til å gå å vente.. er ganske så frustrert å lei meg for å ikke kunne vite hva som skjer med min egen krpp. Takker hjerteligst for svar.

Svar:
Kjære deg!
Dette høres vanskelig ut. Usikkerhet er det verste.
Jeg kan dessverre ikke si hva mengden av blod betyr i ditt tilfelle betyr. Jeg har opplevet kvinner som har hatt så rikelig blødning at jeg var helt sikker på at de ville abortere, men som ved UL hadde et levende foster og fortsatte graviditeten.
(Har også opplevet det motsatte tilfelle.)
Det handler om hvor det blør fra. En blødning fra selv fosteret eller en blødning fra livmorslimhinnen utenom fosteranlegget. Det er ikke alltid lett å finne ut hvor det blør fra, men ved hjelp av UL kan dere se om ditt foster lever.
Jeg håper på det beste for deg.
Ta godt var på deg selv. Sørg for å få svar på spørsmålene dine.
Hilsen Monica.