Spørsmål:
hei. eg er gravid i uke 7. tenkte eg skulle vente med å gå til jordmor til eg va 10-12 uker på vei. men for to uker siden våknet eg av noken vanvittige magesmerter. eg måtte lege meg ned på gulvet fordi det var så vondt at eg holdt på å besvime. det varte i 5-10 minutter. men de mest intense smertene varte i fire fem minutter tipper eg. det byggde seg liksom opp, og så ned igjen etterpå. da "det" var fedig var eg klissvåt av svette. eg har ikkje hatt noke blødning verken før eller etterpå. har ingen store plager utenom at eg er veldig dårlig om nettene. det føles som eg skal få innfluensa kver natt. kaldsvetter litt, vondt i musklene, og kjennes som feberen er rett rundt hjørnet. men får ikkje feber. så pga dette sover eg veldig dårlig. men ellers er eg "frisk og rask". men har begynt å tenke mer og mer på de magesmertene, og lurer på om eg burde kontaktet lege? kan det være dødt inni der uten å komme ut? ringte etter jordmor isted, men ho var på ferie ut denne uken. ..kommer fra ei lita bygd.. (har et barn på 4 fra før, og ingen tidligere spontanaborter.)

Svar:
Det høres ikke ut som om du har det så bra til tross for at du skriver du er "frisk og rask". Det høres ut som om du har stor terskel for å kontakte lege også. Ikke så vanlig i vår tid hvor de fleste av oss er engstelige........og vil vite alt med en gang noe skjer.
Jeg vil imidlertid råde deg til å ta kontak med legen din for å få sjekket opp i hva som kroppen evt. sliter med.
Jeg forstå godt at du tenkte abort når du fikk disse voldsomme magesmertene. Når det ikke er kommet blod og smertene stoppet er det ingen grunn til å tro at det har skjedd. Det skjer nok fra tid til annen at fosteret slutter å vokse ogi verste fall dør uten at kvinner merker det, men de får ikke slike smerter av den grunn og det må nødvendigvis ikke komme en blødning.
Ønsker deg god bedring.
Ta godt vare på deg selv og barnet du venter.
Hilsen Monica.