Spørsmål:
jeg tok vekk livmortappen og deler av livmorhalsen for 3 år siden og er nå gravid .Jeg lurte hvor stor faren for spontanabort og evt. fortidlig fødsel er i forhold til et vanlig svangerskap.

Svar:
Svar: Jeg kan dessverre ikke gi deg et tall, men det er naturlig nok større sjanse for at livmorhalsen ikke skal hode tett nå som den er operert. Mitt beste råd til deg er at du spør gynekologen du går til kontroll hos om dette. Han/hun kan fortelle deg nøyaktig hvor mye som er fjernet og hvordan dette kan påvirke graviditeten.
Jeg regner ellers med at du blir fulgt nøye opp i svangerskapet med bl.a. regelmessig sjekk av nettopp livmorhalsen. For å være på den sikre siden anbefales kvinner i din situasjon sykemelding. Likeledes blir de rådet til å avstå fra samleie. Ingen kan med sikkerhet si om dette virkelig hjelper, men det er verdt forsøket.
Ta godt var på deg selv og barnet du venter. Kun det beste er godt nok nå.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.