Spørsmål:
hadde en såkalt MA i uke 9 for en tid siden, og er nå gravid igjen. er engstelig for at jeg skal miste på nytt, og legen har sykemeldt meg fra jobb. videre har jeg fått beskjed om å ikke stresse, ikke ha fysiske anstrengelser ol. Er dette vanlig? betyr det at jeg må sitte stille i månedsvis? hva kan egentlig fremprovosere en ny abort?

Svar:
Svar: Det er nok ikke uvanlig med sykemelding og lignende anbefalinger. Tanken er å gi deg/(kvinner i samme situasjon) det optimale for å lykkes med graivditeten. Det betyr imidlertid ikke at du må sitte stille i månedsvis. De fleste vil normalisere livet igjen etterhvert som ukene går. Det er imidlertid et viktig mål å komme over tiden da aborten skjedde før man begynner å tenke på jobb og andre aktiviteter. Men også her er det helt klart at man må prøve å finne en gylden middelvei. Hva trives du best med, hva gjør deg godt, hva er stimuli/belastning o.s.v.? Alle jobber er for eksempel ikke like belastende.
Snakk med legen/jordmor, partneren din og finn ut hva som føles best og riktig for deg. I din situasjon skal opplegg skreddersys for akkurat deg.
Du spør om hva som egentlig kan fremprovosere en ny abort, og det er det nærmest umulig å gi deg et godt svar på. Jeg forsøker likevel: Lever du et liv som for deg oppleves godt og du ønsker å beholde barnet, har du et svært bra utgangspunkt.
Lykke til videre! Unn deg mye glede nå som dette store har skjedd igjen.
Hilsen Monica.