Spørsmål:
hei¨ Jeg var på tidlig UL i går, grunnet at jeg mistst tidligere i vår. Nå var jeg 6 eller 7 uker på vei. Fikk beskjed at det ikke var noe liv der nå. Legen var så ukoselig og viste så lite medlidenhet at jeg kjente jeg ble irritert. Så det var mye jeg ikke fikk svar på. Han sa jeg kunne komme allerede i moregn til utskrapning, men jeg sa jeg ønsket litt mer tid. Jeg sa at jeg hadde hørt om to jenter som tidligere hadde vært der som hadde fått den samme beskjeden om ikke noe liv, som i dag er gravide i 8.mnd, da sa han at jeg kunne komme om en uke å se igjen dersom det var det jeg ville. Men det var bare for å "lure "meg selv med håp. Det rare er at jeg ikke har noe symptomer. Ikke blod, ikke vondt. Fortsatt trøtt og sulten. Hva bør jeg gjøre. Dersom jeg bare venter til det evn kommer ut av seg selv er det dumt? Kan jeg dobbelsjekke det hos en annen lege før en utskrapning?

Svar:
Det er trist å høre om dine opplevelser på sykehuset. Det kan kanskje se slik ut at det kan være vanskelig å forholde seg til et 6-7 uker gammelt dødt foster som et individ den gravide har knyttet seg til?
Den som foretar UL us kjenner heller ikke alltid til kvinnens forhistorie.
Det positive er at du fikk tilbud om ny UL om en uke, - noe jeg heller vil anbefale deg å gjøre enn å dobbelsjekke hos en annen lege.
Før UL tid fikk ikke kvinner vite om de hadde et levede foster i uke 6. De måtte vente til de kjente spark eller til jordmor kunne høre fosterlyden med  stetoskop, som av og til kunne være først i uke 20.
Når foster dør vil kroppen etterhvert fortelle kvinnen at noe er galt med blødning/brulig utflod og smerter for så å støte det hele ut.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.