Spørsmål:
Jeg er idag ca 13 uker på vei i mitt første svangerskap. Har hatt brunaktig utflod to ganger i løpet av svangerskapet, og bekymrer meg ihjel hver gang. Var til UL første gangen, og da så alt fint ut. Vi kunne høre hjertelyd, og jeg var superlykkelig! Nå har jeg hatt brun utflod i tre dager+ litt vondt/murring nederst i magen. (alt fint når jeg ligger stille). Dette startet kvelden etter en gynekologisk undersøkelse hos legen min. Nå er jeg bekymret igjen! Legen min sa at livmoren min ikke lå rett, men at den hellet veldig mot venstre. Kan dette være årsak til brunaktig utflod? Lurer også på om den rare livmoren min kan føre til ev andre komplikasjoner? Takker for en flott side!

Svar:
Kjære deg! Det du opplever nå er en type terror som ikke andre enn kvinner som selv har opplevd noe lignende kan forstå. Det har imidlertid ingentig å gjøre med hvordan din livmor ligger. Mitt råd angående den saken er: Glem akkurat det!
Din livmor ligger akkurat slik som det er normalt for den å ligge, og den vil gjøre jobben sin det kan du stole på.
Det verste med blødninger/utflod er alltid usikkerheten. Hva skjer nå?
Det kan være godt å tenke på at om det IKKE blør eller kommer utflod fra selve foster , morkake eller fosterhinner er det en helt annen situasjon enn om det er derfra blødningen/utfloden kommer.
Dersom livmoren nå er kommet opp over symfysen og fosterlyden kan høres utvendig, kan det være til god hjelp å om dere får høre igjen at hjertet slår. Be jordmor/fastlegen din om det. Du skal også vite at  når man har sett et levende foster med ultralyd, regner vi med at det er 90% sjanse for at svangerskapet vil utvikles videre selv om kvinner blør litt fra skjeden.
Ønsker deg lykke til, og håper dette gir seg slik at du kan slippe gleden løs igjen.
Takk for hyggelg tilbakemedling.
Hilsen Monica.