Spørsmål:
Hei Monica
Jeg har nå tilbakelagt 18 uker og går i min 19. uke. De siste par ukene har jeg hatt småblødninger om morgenen. Relativt brunt blod, men noen ganger litt friskere.
Har vært på ultralyd og alt ser bra ut. Jordmor beroliger meg, men jeg er fremdeles litt urolig når jeg ser litt blod på papiret om morgenen. Har liksom ikke fått noen ordenlig forklaring.
Noen sier at jeg bør ta det rolig og andre sier at det er helt normalt. Kan dette ha noe med at jeg er forkjølet, hoster og nyser mye og pusser konstant nesa?

Svar:
Svar: Nei, det er lite sannsynlig at det skulle være en sammenhegn. Jeg forstår godt at dette er vanskelig å forholde seg til. Kvinner som opplever det samme som deg kan i ettertid fortelle om hvor slitsomt de synes det var. Det er dessverre slik at for mange er det vanskelig å finne årsaken til denne stadige småblødningen, men det viktige er jo at barnet ditt har det fint og at du blir fulgt opp slik at du kan kjenne deg så trygg det er mulig å bli. Engstelse hører nok med i de fleste svangerskap, men forsterkes ved opplevelser som dine.
Med tanke på aktivitet er mitt råd at du skal følge hjertet ditt. Du vet best hva som gjør deg godt. Noen kan av og til få blødning etter samleie, og opplever du det, vil det kanskje være naturlig å avstå en periode. Har du forresten sjekket om blødningen kan komme fra endetarmen?
Snakk med jordmor om dine bekymringer. Vedvarer dette kan du evt. be om en kontroll time hos en gyn.pol/fødeavdelingen.
Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv. Hilsen Monica.