Spørsmål:
Jeg er på uke 16 og 3 dager i svangerskap og for 2 uker siden hadde jeg en stor blødning og jeg var på BS og de tok en ultralyd. Legen sa at kanskje jeg har placenta previa. Denne bløding fortsetter enda, og det har vart 2 uker med brunt blødning og sist fredag , tok jeg ny ultralyd og legene fant en blodansamling i livmoren. Er det farlig for babyen? Kan det fremkale for tidilig fødsel? Er det noe som jeg kan gjøre for å ungå det?

Svar:
Svar: Kjære deg! Det hender dessverre kvinner opplever blødninger i svangerskapet som du gjør nå. Det er alltid skremmende. Det helt umulig å si noe om hva som vil skje videre. Det er ingenting du kan gjøre for å unngå blødning enn å ta livet med ro. Det har du sikkert fått beskjed om. Om det er farlig for barnet vil avhenge av hvor det blør fra og hva årsaken er. Jeg vil råde deg til å ta en prat med legen som undersøker deg for å få svar på spørsmålene dine. Nå er det heller ikke alt man kan svare på. Bare tiden vil vise hva som videre vil skje.
Lykke til videre! Jeg håper det vil slutte å blø.
Hilsen Monica.