Spørsmål:
jeg er gravid i 6. uke og har hatt lettere blødning i nesten en uke nå.. igår hadde jeg utrolig vondt i magen hele kvelden, og våknet opp med vondt i dag tidlig.. etter noen timer opptaget jeg at jeg hadde blødd ut en ganske stor klump i bindet, og er bekymret for om det kan være en abort.. har ikke merket noen blødning etterpå og smertene i magen har forsvunnet.. klumpen var fast og seig, med noe mørkere blod enn vanlig to steder.. er sjansen for at jeg har mistet det stor?? er utrolig nærvøs, siden jeg har prøvd i 2 år før jeg endelig ble gravid.. er nå 20 år..

Svar:
Det er svært vanskelig å si noe eksakt om dette dessverre, men det høres vel ut om om det kan ha vært en tidlig abort ut fra det du forteller med blødning en uke og smerter som stopper etter at klumpen kom.
(Blødning og smerter er noe helt annet enn bare blødning.)
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med  jordmor/fastlegen om du fortsetter å blø eller ha annet ubehag.
Du kan evt. sjekke med en gravitest om ca. 1 uke, for å se hva den viser. Er det en abort vil du få en neg. test.
Om du nå har abortert håper jeg du også kan tenke på hvilken fantastisk mekanisme kroppen har i å kvitte seg med det som gikk galt , det som ikke er liv laga.
Du er heldigvis ung og har mange sjanser.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.