Spørsmål:
hei Monica
jeg er 36 ar og har siden jeg var 20 ar fatt 4 barn.
na ble det sann at vi ville ha et til for vi sluttet, jeg har aldri hatt problemer for, men na fikk jeg en SA og deretter tenkt vel da far vi vente til det har gatt 12 uker, risikoukene, deretter UL a se om det lever. vel neste gang gjorde det det og lykken ble stor, men i jula synes jeg bevegelsen der inne var fa og i uke 17 fikk jeg vanlig rutine UL, da var han dod, dod siden jula, dvs. uke 14.
mitt spm. er kan jeg ta noen blodprover for neste gang????
eksempel lupus antistoffer som kan lage blodpropp, lavt stoffskifte, hormonproduksjon osv.
legen har sagt at dette er vanlig og at alle kan oppleve det, eggene er "gamle" og derfor kan vi regne med slikt.
tror du jeg er uheldig igjen???

Svar:
Svar: Kjære deg! Det er godt å vite at du har 4 barn. Jeg håper det gir deg en trygghet om at dette kan du. Likevel er det ingen garanti. Av og til blir det slik du nå har opplevet det - og det er tungt. Kvinnelivet er mangfoldig og kan by på store utfordringer for oss. Selv om det kan høres usannsynlig ut, er det ikke helt uvanlig at kvinner kan oppleve flere enn to aborter uten at det er noe galt. (Hvert svangerskap representerer dessverre en stor risiko for å ende opp med abort.)
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en gynekolog. Han kan gjøre en utredning/ ordentlig undersøkelse av deg og livmoren din før du evt. starter på en ny graviditet. Be fastlegen om en henvisning om du trenger det.
Trøst deg med at du ikke har ”gamle egg”. Det modnes nye egg til hver eggløsning. I dag får svært mange sitt første barn på din alder, og ingen snakker om "gamle egg" til dem.
Lykke til videre! Du er heldig som bare er 36 år og fortsatt har mange sjanser.
Hilsen Monica.