Spørsmål:
Hei! Jeg er litt over 8 uker på vei med mitt tredje barn, og er så fryktelig engstelig! Det er en stund til jeg skal på kontroll hos legen, så jeg håper du kan svare meg. Da jeg var i slutten av 6. uke fikk jeg plutselig blodblandet utflod. Det varte i et døgn og så ut nesten som eggehviten man ser inne i kyllingegg - blank utflod med striper av blod inni. Jeg hadde ingen smerter, men ble kjemperedd. Så nå i 8. uke har jeg opplevd to ganger at det har kommet små klumper med brunt/blodblandet utflod. Det er ikke mye, og det er jo alltid mest av den "blanke" utfloden. Men jeg har aldri opplevd blødning i svangerskapet før. Kan dette skyldes at det er livmorslimhinnen som blør? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det? Har ikke hatt samleie eller trent hardt før jeg har hatt disse blødningene... Er dette normalt? En hører bare om at blod er det samme som abort og derfor er det så fælt å gå slik og engste seg. Hilde

Svar:
Det du opplever er ikke unormalt, uvanlig eller farlig. Livmoren strekker seg, den er svært blodrik nå og det er mye slimhinne å blø fra disse første ukene i svangerskapet.
Blødning er IKKE alltid forbundet med truende abort.
Det er dessverre ingenting du kan gjøre for å forhindre dette som du ikke har gjort. ( Noen kvinner opplever blødning i forbindelse med blødning eller trening)
Ja,- det er slitsomt å oppleve det du gjør nå. Man får det ikke ut av tankene og sjekker nøye etter ved hvert do-besøk o.s.v.
Håper du får bedre dager!
Lykke til videre.
Hilsen Monica.