Spørsmål:
hei Jordmor monica. Jeg er jenta på 29 år og er komme så lang som uke 18 i svangerskap.På lørdag som var begynne jeg bløde litt rødbrun blod og lite ferske. Tok kontak med lege og ble sende på sykhus.Det var liv og alt var normal, med han lege snakk noe morekake som kun gjøre sånn og dem kun ikke gjøre med det. Dro hjem igjen tok det med ro med det har ikke stopp helt opp det komme sånn innemellom og så helt bort så går det noe timer så er det på igjen, Jeg er redd og usikker på hva skal gjøre. Få time på onsdag ka jeg få lege til sende meg inn på sykhus sjekk om det 100 % aat det morekaken. Takk forhånde på svare Venlig hilse ann catrin

Svar:
Det hender at kvinner småblør gjennom store deler av svangerskapet, også uten alltid å vite med 100% sikkerhet hva årsaken er.
På rutine UL (17-20 uker) ser de hvor morkaken ligger. Av og til ligger den dypt nede i livmoren, og kvinnen får beskjed om ny kontroll i uke 32.
I uke 32 er det som oftest ikke problem lenger fordi de flest emorkaker blir værende med livmoren når den vokser og endrer på denne måten plass.( Håper du forstår hva jeg mener.)
Noen morkaker kan imidlertid bli værende dypt festet i livmoren og kan by på småblødninger i svangerskapet.
Noen morkaker kan også ligge helt nederst, foran åpningen og gjøre det umulig å føde barnet på vanlig måte. Da må man gjøre keisersnitt. Dette er heldigvis uvanlig.
Det er en STOR belastning å gå med småblødninger. Man blir redd og usikker, føler seg stresset hele tiden, og vet aldri når det blør igjen. Jeg håper du har en hyggelig jordmor/fastlege som du kan snakke med, og får god støtte av partner og familie.
Jeg håper blødnigene vil stoppe etterhvert.
Hilsen Monica.