Spørsmål:
Hei, for 3 dager siden mistet jeg min lille - 8 uker på vei. 3 dager tidligere var vi på UL og hjertet banket, den var så stor som den skulle og alt var bra. Da jeg tidligere har hatt celleforandringer ville gynokologen ta en test -og gjorde det. Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å blø. Det gjorde jeg, det begynte samme natt. Og det fortsatte som en lett mens - i 2 dager. Jeg har snakket med jordmor (etter 1 dag) og hun trodde ikke det var noe galt. SÅ jeg reiste bort med jobben. På kvelden (dag 1) blødde jeg fortsatt, men ikke vondt. Møter hele dagen og reise på kvelden. Når jeg kom hjem fikk jeg mens lgnende smerter. Og blødningen fortsatte. Fortstat lett mens. Dagen etter ringte jeg legen og dro på sykehuset. Da hadde den lilles hjerte sluttet å slå. Det var tungt å se 3 dager etter UL at det ikke lenger var noe liv. Og nå undrer jeg: Kan celleprøven jeg tok ha forårsaken aborten? Dersom jeg hadde holdt meg i ro og ikke reist - ville alt kunne vært bra nå? Håper du kan svare meg. Jeg sliter veldig nå og håper vi kan bli fort gravide igjen. Jeg er fylt 35 år og vi ble gravide etter bare 2,5 mnd etter at vi giftet oss, så det gikk fort. Er det stor sannsynlighet for at vi kan bli fort gravide igjen? Hilsen engstelig Merethe

Svar:
En celleprøve tatt fra livmorhalsen kan ikke fremkalle eller forårsake abort.
Tidlig aborter skjer som oftest p.g.a. at det skjer noe galt i fosterutviklingen. Det kan høres brutalt ut, men det er en fin mekanisme som kroppen selv regulerer.
Du behøver heller ikke bebreide degselv for at du ikke holdt deg i ro eller gjorde gale valg. Dette du nå har opplevet er en del av kvinners liv.
Tenk fremover, gled til neste gang og over at du ble så fort gravid.
Hilsen Monica.