Spørsmål:
Jeg er litt redd fordi jeg nå er gravid igjen med nummer 2 (ca 4 uker). Har en jente på 15 mnd fra før. Hadde en spontanabort for 2-3 mnd siden, men fikk ikke mensen tilbake igjen før jeg ble gravid.. Kan dette ha skadet den lille som nå er på vei?

Svar:
Hei Ingeborg!
Dette er to adskilte opplevelser som ikke har noe med hverandre å gjøre. Det er dessverre ikke uvanlig at kvinner opplever å spontan abortere i løpet av sin fertile periode. At mensen ikke er helt regelmessig etterpå kan også forekomme.
Dette svangerskapet har nok startet med en frisk og fin livmorslimhinne som var klar til å ta i mot et befruktet egg. Siden du er usikker på om du er gravid og ikke helt vet hvor langt du er kommet kan det være en god ide å ta kontakt med jordmor/lege for å få konstantert det.
Kan du være kommet lengre enn du selv tror? Kan det være grunnen til at mensen ikke kom etter spontanaborten? Eller hva tror du? Lykke til videre! Hilsen Monica.