Spørsmål:
Jeg har hatt smerter i rygg og nederste del av mage de siste fire dagene samt små blødninger. Jeg er mellom 6 og 7 uke i svangerskapet. Hva kan være galt? Har vært i kontakt med leger, men de sier jeg må vente å se.

Svar:
Ja dessverre er det ingenting annet du kan gjøre enn å vente for å se hva som skjer.
Ingenting må være galt!
Livmoren  trekker seg sammen som en helt normal aktiviet. Dette oppleves ofte som menssmurring med "smerter"/ubehag i rygg og mage som du beskriver.
Det er mye slimhinne i livmoren som det kan blø fra så tidlig i svangerskapet uten at det har noe med en truende abort å gjøre.
Kommer blødningen fra selve fosteranlegget vil du imidlertid abortere. Da er det ingen vei tilbake.
Prøv om du kan tenke så positivt som mulig. Det er større sjanse for at det vil gå bra enn at du aborterer!
Om du likevel opplever at dette svangerskapet avsluttes her, er det også en mekanisme ved menneskekroppen vi bør har respekt for.
Håper på det beste for deg og ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.