Spørsmål:
Hei! Fikk ifjor påvist celleendringer i livmorhals, og tok en såkalt "konisering".. Ble anbefalt å vente med å få barn i min 1 år, men nå har jeg oppdaget at jeg er gravid.. Er det stor sjanse for spontanabort pga. dette??

Svar:
Svar. Gratulere! Det er dessverre helt umulig å si noe generelt om dette. Kvinner som har fått fjernet en liten bit av livmorhalsen vil man alltid følge spesielt opp i svangerskapet. Det er noe økt risiko for at en slik livmorhals skal åpne seg før tiden, og derfor skal den sjekkes regelmessig.Ta kontakt med lege/jordmor og be om råd og evt. en henvisning til gynekolog/gyn.pol. på sykehuset du tilhører.
I enkelte tilfeller frarådes samleie uten at man med sikkerhet kan si noe om gevinsten ved det, men det kan tenkes at både selve aktiviteten og prostaglandin, som finnes i sædvæsken, kan virke uheldig på en kort livmorhals.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.