Spørsmål:
Hei Monica. Jeg er 8,5 uke på veg og er livredd for å miste. Jeg hadde en
abort for noen år siden (uke 10). Da fikk jeg beskjed at det var ganske
mange som aborterte. Er det større sjanse for at jeg skal abortere enn
andre, siden jeg har abortert en gang tidligere? Er det noe jeg kan gjøre
fra eller til?

Svar:
Svar: Hei Maja.
Jeg kan trøste deg med at det er færre enn 1 % av alle
kvinner som opplever tre eller flere spontanaborter. Vi vet at ca. 15 % av
alle graviditeter mellom 4-20 uker vil ende med abort, så jeg forstår godt
at du tenker på dette. Dessverre hører dette også med til det fantastiske
kvinnelivet.
Mitt beste råd til deg er at du snakker litt med barnet og gir det beskjed om
å bli værende der i den lille hulen sin! Unn deg glede frem for engstelse. Det
vil gjøre deg så mye bedre. Nå trenger du de positive, gode tankene! Noe annet
kan du egentlig ikke gjøre for å påvirke situasjonen din foruten å spise og leve
sundt da.
Lykke til videre! Hilsen Monica.