Spørsmål:
Veldig glad for å være gravid igjen. Var gravid første gang for 2 år siden og i løpet av disse årene har jeg hatt 3 SA i tillegg til et avbrutt svangerskap på grunn av akrani. Så du forstår jeg har ganske lett for å bli gravid (heldigvis!!?) Men nå lurer jeg veldig på om det er noe jeg kan gjøre annerledes denne gang for at det skal gå bra. Leste en artikkel i KK om en kvinne som hadde hatt like mange SA som meg og hun var blitt sykemeldt fra dag 1 for å "ruge" og slappe helt av hjemme. Hvilke rettigheter har jeg og hva mener du jeg bør gjøre?

Svar:
Det er nok ingen rettigheter direkte knyttet til svangerskap/abort/sykemelding, mer en vurdering knyttet til hvert enkelt tilfelle. Jeg kan ikke tro at du vil bli nektet sykemelding om du ønsker det.
Ingen kvinner er like. Det er individuelle belastninger knyttet til arbeid, hjemmesituasjon o.s.v.
Hvis du mener hel, halv eller aktiv sykemedling vil gjøre deg godt, kan du be om det. Min erfaring er at mange kvinner ønsker å jobbe. Tiden hjemme kan blir lang, de har det bedre rent psykisk med å være i gang, har nettverk på jobben som de trives med os.v.
Du spør om det er noe du kan gjøre annerledes?
Jeg vil rette spørsmået tilbake til deg. Er det noe du selv synes du bør gjøre annerledes så gjør det. Vær ærlig med deg selv og ikke ta hensyn til ha du tror andre forventer av deg. Spør partneren din om det samme. Ofte ser man ikke selv om man f.eks. stresser mye.
Mitt råd til dere er: Sett dere ned sammen og lag en plan for disse viktige mnd. fremover. Det hjelper lite om ikke begge har samme oppfatning om hva som skal prioriteres.  Forandring er mulig, men den kommer ikke uten innsats.
Tenk enkelt: Nok søvn og hvile, ren mat laget på friske råstoffer, nok mosjon, og kanskje det viktigste; nok tid til å gjøre ingenting!
Om du ikke får det bør du ønske deg mye god omsorg og kjærlighet.
Lykke til!
Hilsen Monica.