Spørsmål:
Hei Jeg hadde en stor bløding for noen uker siden, men jeg fikk innvendig ultralyd og fosteret sprellet og hjertet slo. Da var jeg 11 uker på vei. Etter en uke stoppet det helt å blø. Så tok det en uke til, og nå kommer det bittelitt brunt levret blod hver dag. Ofte er det så lite at det bare kommer på papiret, men nok til at jeg blir redd det skal være noe galt med fosteret. Jeg har hørt at man kan få brun utflod hvis man mister i en missed abortion. Men kan det finnes andre grunner? Jeg hadde sex med samboeren min før den første, store blødningen og da regnet gynekologen med at det var pga foranliggende morkake. Hadde veldig forsiktig samleie før jeg begynte å blø brunt, levret blod også, men det var noen dager før. Finnes det noe beroligende du kan fortelle meg? Jeg er straks 14 uker på vei, og er veldig bekymret og redd!

Svar:
Blødning er alltid  er en stor psykisk belastning uansett når det skje i svangerskapet. Tidlig i sv.sk. er kanskje sårbarheten størst, siden mange er redde for å miste fosteret også uten å ha opplevet blødning.
Livet byr ikke på garantier, det gjør heller ikkeet svangerskap. Vi må bare ta det som skjer, og la det som skjer skje.
Blødning betyr ikke at det er noe galt med fosteret.
Når det imidlertid ikke går som programmert i de første ukene vet vi at  kroppen har en fantastisk even til å ordne opp i dette på egenhånd. Du har imidlertid sett et sprell levende foster med et bankende hjerte. Det er din beste forsikring! Vi regner med at det er  90% for at kvinner vil gå å videre til tross for blødning, der et levende foster kan sees med ul.
Jeg vil råde deg/dere til å avstå fra sex/samleie nå slik at du kan få en sjanse til å roe deg helt ned. Da utsetter du deg ikke for å fremprovosere evt. ny blødning.
Det er sansynligvis rester fra den store blødningen som kommer nå.
Ta godt var på deg selv, og fyll deg med postitve tanker.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.