Spørsmål:
Hjelp... Våknet nå fordi jeg måtte på do. Da så jeg at nattkjolen min var litt våt på brystene. Da jeg klemte på brystene mine kom det masse klar væske ut. Dette minner meg om den gangen jeg tok abort og jeg plutselig fikk masse væske ut av brystene kort tid etter aborten. Da forklarte legen min at dette er en vanlig måte for kroppen å reagere på en abort på... Kan noen være så snill og forklare MA for meg? Vet at en som regel ikke merker noe... Er 9+6 og lurer på om jeg bare paranoid eller er dette vanlig? Noen som kan svare? Da jeg var hos jordmor for noen dager siden fant hun ikke noe hjertelyd. Hun sa at det er ingenting å bekymre seg over for det er svært sjeldent at en kan finne hjertelyd så tidlig. Da var jeg 9+3.

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig at gravide kvinner kan oppleve at det kommer væske fra brystene. Det forteller oss om hvordan kroppen forbereder seg. Noen ”lekker” mens andre ikke gjør det. Du har ingen hensikt å klemme ut væsken.
MA står for ”missed abortion” eller ”retinert foster” og betyr at det avdøde fosteret eller riktigere sagt svangerskapsproduktet blir liggende i livmoren uten å avstøtes. MA hører med til tidlig abortene.
En abort vil forløpe forskjellig, avhengig av hvor langt graviditeten er kommet. Ved tidlig abort vil det befruktede egget som regel dø først. Etter noen tid vil egget løsne helt eller delvis fra livmorslimhinnen, og virke som et fremmedlegeme i livmoren. Dette vil etter hvert medføre sammentrekninger og utstøting av egget.
Det er nok ikke uvanlig at kvinner som har opplevd en MA kan bli engstelig for om dette skal skje igjen, men det er verdt å huske på at dette ofte skjer fordi det er noe galt med fosteret. De fleste kvinner som venter barn har en eller annen form for engstelse i seg inntil de ser at det hele går greit. Det er helt naturlig. Garantier finnes dessverre ikke for noen av oss.
Med hensyn til fosterlyden som jordmor ikke kunne høre er det først etter ca. 12 uke den kan høres utvendig. Livmoren må være kommet opp av bekkenet først og dette skjer ikke alltid hos alle til samme tid. Lykke til videre! Hilsen Monica.