Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har vært gravid 3 ganger og har desverre abortert alle gangene. Blir veldig lett gravid, men fosteret overlever ikke "der inne". Har blitt undersøkt nøye og legen finner ikke noe galt. Hva kan være i veien? Må jeg bare fortsette å prøve, eller finnes det noe "hjelp" av noe slag? Takknemlig for svar:-)

Svar:
Svar: Kjære deg! Dette du har opplevet må være både vondt og trist. Det er
dessverre noen kvinner som opplever akkurat som deg å abortere gang på gang uten
at det behøver å være noe galt. Siden det er såpass stor risiko for at et hver
svangerskap skal ende med abort, er det ikke helt usannsynlig at det kan ramme
samme kvinne flere ganger uten at det er noe spesielt galt på ferde. Det er
imidlertid vanlig å utrede kvinner som har hatt tre spontanaborter. En slik
utredning foregår hos spesialist, som oftest på sykehus, og ligner mye på det
som gjøres med par som ikke får barn. Man kikker bl.a. inn i selve livmorhulen,
tar spesielle prøver derfra og gjør omfattende undersøkelser av en dal sjeldne
ting. Du har med andre ord krav på å bli tatt på alvor av legen din og kan selv
be om å bli henvist videre.
Lykke til! Du er i utgangspunktet veldig heldig som blir så lett gravid.
Hilsen Monica