Spørsmål:
Heisann Monica!
Helt ny her på siden jeg
Jeg begynner på min 16.uke i svangerskapet i dag. Hadde småblødninger de 8 første ukene, så stoppet det. Så i uke 15 måtte jeg fjerne blindtarmen. Nå for fire dager siden begynte det å komme brunlig utflod, og nesten litt sånn klumpaktige blandinger av brunt blod og litt slimaktige"greier".... jeg gikk til kontroll, og de sa at de ikke kunne se noe gale, men at morkaken min lå veldig lavt! Og hvis det ble komplikasjoner med denne, kunne det være farlig. Huff, føler jeg har bekymret meg nesten hele svangerskapet. Mistet i januat i uke 8, så jeg er naturlig nok redd for at dette skal skje igjen. Men det jeg lurte på, er det vanlig å ha lavtliggende morkake? kan den bevege seg litt oppover etterhvert, eller er det sånn at jeg nå må ta det helt med ro hele svangerskapet, og bare gå og håpe på det beste? Får mye motstridende beskjeder hele tiden, så føler meg så usikker!

Svar:
Svar: Jeg forstår godt at dette er blitt mye på en gang. Ikke rart du er usikker. Det er ikke uvanlig at kvinner får beskjed om lavtliggende morkake på rutineultralyd kontrollen med beskjed om ny kontroll i ca. 32 uke for å se hvor morkaken da befinner seg. Min erfaring er at de fleste morkaker på den tid befinner seg på riktig sted. En evt. lavtliggende morkake behøver heller ikke bety komplikasjoner, men vil bli fulgt opp.
Jeg håper det hele roer seg for deg og ønsker deg gode måneder fremover.
Lykke til videre! Hilsen Monica.