Spørsmål:
For en tid siden ble jeg gravid og formen var grusom. Jeg spydde så snart jeg rørte på meg. Fikk ikke i meg mat. Vann klarte jeg, men lite ellers. Dette var invalidiserende for meg i og med at jeg lå hele dagen. Jeg mistet babyen i uke 9. Det jeg lurer på er om dette vil hende på nytt når jeg blir gravid igjen?

Svar:
Svar: Kjære Anna. Dette var trist. Først har du slitt deg frem til uke 9 , og så går det galt.  Det er dessverre ikke alltid at svangerskap går som man forventer.
Det er godt å høre at du tenker fremover. Du har heldigvis flere sjanser. Kvinner som aborterer og som snakker om det, oppdager plutselig at de ikke er alene om opplevelsen.
Om du vil få den samme kvalmen neste gang kan nok ingen si deg. Noen kvinner som har fått flere barn kan fortelle om helt forskjellige svangerskap, mens andre erfarer at det blir nesten likt hver gang. Du kan f.eks spørre din mor hvordan hun hadde det. Har du en søster som har fått barn vil det være nærliggende å spørre henne også. Du er selvfølgelig deg, og kan være helt forskjellig fra dem, men de er likevel de nærmeste du kan komme i en evt. sammenligning.
Det jeg ofte ser med kvinner som har dårlige minner fra et svangerskap, er at minnene bæres med inn i det neste. Spesielt hvis det er kort tid mellom svangerskapene. Dette kan være noe du bør diskutere med partneren din, evt. med de du skal gå til kontroll hos.
Du fortjener en optimal start! Du vil trenge både fysisk og psykisk styrke. Husk at en slik kvalme som du beskrev sjelden varer så lenge.
Jeg ønsker deg alt godt, og håper at du klarer å samle masse gode krefter til et nytt lite barn. Hilsen Monica.